Monday, 22 January 2018

Resepi Kek Marble mudah dan sedap


Hi. Hari ni saya mahu kongsi resepi kek marble memandangkan hari ni rajin buat kek dan rajin lawat blog, saya kongsi laaa. haha. (sementara tunggu kek di oven masak) 

Untuk kek marble ni, kita cuma memerlukan 7 bahan saja. Kalau ada tujuh2 bahan ni di rumah boleh lah buat sekarang ni juga kan ๐Ÿ˜†

Bahan-bahan :

1 cawan butter (boleh letak yg beli di kedai 250 g tu terus)
1/2 cawan gula castor (kalau mahu manis, boleh tambah. kalau saya suka kurangkan gula)
3 biji telur 
1 1/2 cawan tepung naik sendiri (Kalau tiada, boleh guna tepung gandum + 1 sdb baking powder dan ayak)
1 sdt esen vanilla 
2 sdb susu pekat
serbuk koko (secukupnya)


Cara Menyediakan :

1 Pukul butter dan gula sehingga sebati selama 10 minit. Kemudian masukkan telur satu persatu.
2 Masukkan esen vanila, tepung naik sendiri, dan susu pekat dan gaul sehingga sebati.
3 Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Satu bahagian dari adunan tadi letakkan serbuk koko secukupnya sehingga warna menjadi coklat. Satu bahagian tadi biarkan warna asal.
4 Sapu mentega atau marjerin pada permukaan loyang atau lapik dengan kertas minyak. 
5 Ambil satu senduk dari adunan koko tadi letak di dalam loyang. Kemudian satu senduk adunan asal dan satu senduk adunan koko lagi. Letak secara bergilir-gilir dan tidak perlu di ratakan sehinggalah habis. Boleh juga buat corak dengan lidi.
6 Panaskan oven suhu 170 darjah dan bakar selama 60 minit atau hingga masak. Gunakan api atas dan bawah.


Kek sudah siap! (saya tidak corakkan dengan lidi. letak ja bahagian2 adunan tu ๐Ÿ˜†)

Semoga post hari ni dapat membantu dan selamat mencuba ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š
Assalamualaikum..




syukran..semoga dapat ilmu yang berfaedah =)

Thursday, 18 January 2018

Kelebihan membaca Al-Quran


Salam tahun 2018 :)

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk terus perbaiki diri. Semoga tahun ni kita lebih dekat dengan Allah dan terus perbaiki diri kearah yang lebih baik. Jom sama2 ke jannah-Nya ๐Ÿ˜‡


Hari ni mahu kongsi kelebihan-kelebihan membaca Al-Quran untuk kita lebih tertarik mahu amalkan setiap hari. Mesti kita mahu tahu kan apa kelebihan bila kita baca. Entry hari ni dari buku Dato' Ismail Kamus "Indahnya hidup bersyariat". Buku ni sangat best dan lengkap dari syariat kelahiran, syariat berkaitan remaja, munakahat (hukum perkahwinan), syariat sunat harian sepanjang masa dan banyak lagi.



Antara kelebihan membaca Al-Quran :

1. Ibadah yang paling utama dari segi bacaan.

2. Pahala membaca satu huruf daripada Al-Quran: Menurut Ibn Majah digandakan hingga 400 kali dan Ibn al-Jauzi pula berpendapat digandakan sebanyak 700 kali.

3. Balasan satu huruf yang dibaca ialah bidadari di syurga, juga dikatakan balasan sebatang pokok di syurga.

4. Mengikut Ibn Abbas r.a., pembaca al-Quran ialah seorang hartawan dan pahala membaca tidak akan putus.

5. Selamat dari api neraka, mendapat kedudukan yang tinggi dan mulia bersama malaikat.

6. Pada hari kiamat, al-Quran menjadi pembela.

7. Pembaca akan memperolehi keamanan di dunia dan kemuliaan di syurga.

8. Membaca sebelum tidur akan mendapat kawalan malaikat.

9. Pembaca akan dimasukkan ke dalam golongan Siddiqin. Syuhada dan Solehin.

10. Membaca al-Quran secara kumpulan akan diampun dosa mereka.

11. Mendapat cahaya di bumi dan menjadi sebutan oleh malaikat di langit.

12. Jika dibaca di dalam rumah, akan memberi cahaya kepada rumah itu.

13. Membaca secara tadarus (bergilir-gilir) mendapat ketenangan, rahmat, dan dikelilingi oleh malaikat.

14. Pembaca yang mahir dan baik diutamakan menjadi imam solat.

15. Seutama-utama manusia ialah yang mempelajari, mengajar dan menghayati ajaran al-Quran.

16. Mempelajari satu ayat al-Quran lebih baik daripada solat sunat 1000 rakaat.

17. Mempelajari dan membaca mendapat keberkatan dan keharmonian hidup.

18. Mendapat perlindungan di padang Mahsyar nanti.

19. Pembaca akan dilindungi daripada godaan syaitan.





Banyak kelebihan yang kita perolehi jika kita amalkan baca al-Quran setiap hari kan. Semoga lepas ni kita selalu didik diri baca al-Quran setiap hari. Kalau tidak pandai baca, kita masih boleh usaha belajar. Tidak kiralah berapa umur, apa pun masa lalu kita, yang penting usaha untuk perbaiki diri kita. In shaa Allah ๐Ÿ˜Š



Okay sampai di sini saja entry hari ni. In shaa Allah kalau ada kesempatan lagi akan tambah entry baru, itu pun kalau rajin. haha. Semoga entry kali ni dapat ilmu yang lebih bermanfaat ya. Assalamualaikum ๐Ÿ™Œ

syukran..semoga dapat ilmu yang berfaedah =)

Wednesday, 30 August 2017

Puasa hari Arafah..

Salam Zulhijjah :)

Tetiba hari ni rajin lawat blog. Hari tu macam rajin ja mau publish new entry hari-hari. Hari tu ja la haha. Hakikatnya habis raya aidilfitiri lepas tu esok esok raya aidiladha sudah. dan esok 9 Zulhijjah, bagi yang ingat tu luangkanlah masa sehari puasa hari arafah k? :D

Tidak tahu mau share apa sebenarnya. tapi cuma mau ingatkan orang lain dan diri sendiri untuk puasa esok. Banyak kelebihan puasa ni sebenarnya, secara langsung dan tidak langsung. Walaupun yang kita nampak cuma tahan diri dari lapar dan dahaga tapii sebenarnya banyak kebaikan untuk kita di dunia dan akhirat.


Puasa hari Arafah ialah puasa yang disunatkan bagi mereka yang tidak melakukan ibadah haji. Bukan hanya berpuasa, kita juga boleh melakukan ibadah sunat lain seperti berzikir dan sebagainya.

Sabda Rasulullah, "Berpuasa pada Hari Arafah dinilai di sisi Allah sebagai penghapusan dosa bagi setahun yang sebelumnya dan yang selepasnya." (Hadis riwayat Muslim)



Niat Puasa Hari Arafah:


ู†َูˆَูŠْุชُ ุตَูˆْู…َ ุบَุฏٍ ู…ِู†ْ ูŠَูˆْู…ِ ุงู„ْุนَุฑْูَุฉَ ุณُู†َّุฉً ู„ِู„َّู‡ِ ุชَุนَุงู„َู‰


        (Nawaitu sauma ghadin min yaumil 'arfata sunnatan lillahi ta'ala)

Daku berniat puasa hari Arafah, sunat kerana Allah ta'ala


Semoga diberi kesempatan buat kita untuk berpuasa esok hari kerana Allah. Aminn. 

Dan semoga suatu hari nanti kita dapat menunaikan ibadah umrah dan haji. Doakan saya dan keluarga k ;) 

Sumber entry hari ni dari SINI... Terima kasih atas perkongsian ilmu :)

Jumpa di lain entry.... Assalamualaikum.


syukran..semoga dapat ilmu yang berfaedah =)

Saturday, 6 May 2017

Alhamdulillah

I'm Back. I found my blog back! *terharu*

Last post June 2015. Hampir 2 tahun yang lalu. Okay. Kita mulakan..

Bismillah.. 2 tahun berlalu. banyak perkara baru yang berlaku dalam hidup aku. tapi sebagai hamba-Nya. don't forget to say "Alhamdulillah". Allah masih peduli dengan kita. Sebab tu Allah uji kita.

Sesukar mana pun hidup kita.. Pandang sekeliling mu. Kau akan sedar yang hidup kau sebenarnya tidak sesukar mana. Belajar bersyukur.

Jangan pernah bandingkan hidup kita dengan orang lain. Percaya dengan rezeki dari Allah. Mungkin hidup orang lain sependek AZ dan kita sepanjang ABCDEF-Z. Tapi kau kena percaya yang hari esok kau akan temu yang terbaik untuk diri kau. Jatuh berkali-kali pun, terus bangkit dan buktikan kepada dunia yang kau tidak akan menyerah kalah. Allah tidak suka hamba-Nya yang mudah berputus asa.

Setiap yang terjadi, setiap yang sedang berlaku pasti ada hikmah. Cuma hari ini kita masih tidak melihatnya. Mungkin beberapa minit lagi, jam, hari, tahun kau akan tahu kenapa dan mengapa.

Dalam hidup ini, kau kena positif. Positif dengan perancangan-Nya. Kerana pada akhirnya kau akan lihat indahnya perancangan-Nya.

Ramadhan tinggal beberapa hari lagi.. Moga diberi kesempatan buat kita semua melalui bulan yang penuh rahmat ini. Dan semoga terus diberi kesihatan buat diri kita, kedua ibu bapa kita, keluarga dan semua saudara seislam kita. Moga Allah terus melindungi kita. Semoga diri kita terus mempertingkatkan amal kebaikan dan meninggalkan segala larangan-Nya.



syukran..semoga dapat ilmu yang berfaedah =)

Sunday, 21 June 2015

SALAM RAMADHAN

4 Ramadhan 1436H | 21 Jun 2015

sekian lama menghilang, hari ni timbul kembali dan ini merupakan post pertama buat tahun 2015.
salam tahun 2015. salam ramadhan. dan salam sejahtera.

Di kesempatan ini, saya akan kongsikan beberapa amal ibadah pada bulan ramadhan :

1. Menyegerakan Berbuka Puasa
Apabila telah datang waktu berbuka puasa, hendaklah menyegerakan berbuka, karena didalamnya terdapat banyak kebaikan. Rosulullah SAW bersabda :
ู„َุง ูŠَุฒَุงู„ُ ุงู„ู†َّุงุณُ ุจِุฎَูŠْุฑٍ ู…َุง ุนَุฌَّู„ُูˆْุง ุงู„ْูِุทْุฑَ – ุฑูˆุงู‡ ุงู„ุดูŠุฎุงู†
“Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka.” (HR. al-Bukhari dan Muslim)
2. Melaksanakan Makan Sahur
ุชَุณَุญَّุฑُูˆْุง ูَุฅِู†َّ ูِู‰ ุงู„ุณَّุญُุฑِ ุจَุฑَูƒَุฉٌ – ุงู„ุดูŠุฎุงู† –
“Makan sahurlah karena sesungguhnya pada sahur itu terdapat berkah.” (HR. Bukhari dan Muslim)
3. Membaca Al-Qur’an (Tilawah)
Ayat Al-Qur’an diturunkan pertamakali pada bulan Ramadhan. Maka tak heran jika Rasulullah SAW sering dan lebih banyak membaca Al-Qur’an di bulan Ramadhan dibandingkan di bulan-bulan lain.
Imam Az-Zuhri berkata, “Apabila datang Ramadhan, maka kegiatan utama kita selain berpuasa adalah membaca Al-Qur’an.” Bacalah dengan tajwid yang baik dan tadabburi, fahami, dan amalkan isinya. Insya Allah, kita akan menjadi insan yang berkah.
Buatlah target untuk diri anda sendiri. Jika di bulan-bulan lain kita khatam membaca Al-Qur’an dalam sebulan, maka misalnya di bulan Ramadhan kita bisa memasang target dua kali khatam. Lebih baik lagi jika ditambah dengan menghafal satu juz atau surat tertentu. Hal ini bisa juga dijadikan program unggulan bersama keluarga.
4. Memberikan Makanan Berbuka Puasa (Ith’amu ath-tha’am)
ู…َู†ْ ูَุทَุฑَ ุตَุงุฆِู…ًุง ูَู„َู‡ُ ู…ِุซْู„ُ ุฃَุฌْุฑِู‡ِ ูˆَู„َุง ูŠَู†ْู‚ُุตُ ู…ِู†ْ ุงَุฌْุฑِ ุงู„ุตَّุงุฆِู…ِ ุดَูŠْุฆٌ – ุตุญูŠุญ ุงู„ู†ุณุงุฆู‰ ูˆ ุงู„ุชุฑู…ุฐู‰
“Barang siapa yang memberikan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa, maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa tersebut, tanpa mengurangi sedikit pun pahala orang yang berpuasa itu” (Shohih Nasa’i dan Tirmidzi)
Amal ibadah mulia ini dapat anda manfaatkan bersama jiran atau anak-anak yatim yang bermukim disekitar rumah anda. Memberikan makanan ini hanya satu contoh yang dapat kita terapkan dalam hal berbagi rezeki kepada sesama umat. Hal ini juga perlu dibiasakan, agar setelah selesai bulan Ramadhan, hal ini tidak punah begitu saja.
5. Berdakwah
Jangan sia-siakan bulan Ramadhan kali ini. Sepanjang bulan Ramadhan kita punya kesempatan berdakwah karena pastinya suasana Ramadhan sudah sangat terasa dimana-mana dan tiap orang siap menerima nasihat.
ูˆَู„ْุชَูƒُู†ْ ู…ِู†ْูƒُู…ْ ุฃُู…َّุฉٌ ูŠَุฏْุนُูˆู†َ ุฅِู„َู‰ ุงู„ْุฎَูŠْุฑِ ูˆَูŠَุฃْู…ُุฑُูˆู†َ ุจِุงู„ْู…َุนْุฑُูˆูِ ูˆَูŠَู†ْู‡َูˆْู†َ ุนَู†ِ ุงู„ْู…ُู†ْูƒَุฑِ ูˆَุฃُูˆู„َุฆِูƒَ ู‡ُู…ُ ุงู„ْู…ُูْู„ِุญُูˆู†
“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar ; merekalah orang-orang yang beruntung” (TQS. Al-Imran[3] : 104)
Namun pastikan jika Anda memberi nasihat haruslah ada dalilnya. Sesuai dengan sabda Rasulullah saw: “Barangsiapa menunjuki kebaikan, baginya pahala sebagaimana orang yang mengamalkannya tanpa mengurangi pahala orang yang mengamalkannya sedikitpun.”
6. Shalat Tarawih (Qiyamul Ramadhan)
Ibadah sunnah yang khas di bulan Ramadhan adalah shalat tarawih (qiyamul ramadhan). Dan yang paling penting diingat ialah shalat tarawain dapat dilakukan dirumah sekalipun.
Rasulullah saw pernah merasa khawatir karena takut shalat tarawih dianggap menjadi shalat wajib karena semakin hari semakin banyak yang ikut shalat berjamaah di masjid sehingga beliau akhirnya melaksanakan shalat tarawih sendiri di rumah. *Baca Juga: Etika Shalat Tarawih & Witir
7. I’tikaf
Inilah amaliyah ramadhan yang selalu dilakukan Rasulullah saw. I’tikaf adalah berdiam diri di masjid dengan niat beribadah kepada Allah swt. Abu Sa’id Al-khudri meriwayatkan bahwa Rasulullah saw. pernah beri’tikaf pada awal Ramadhan, pertengahan Ramadhan, dan paling sering di 10 hari terakhir bulan Ramadhan.
sayangnya, ibadah ini dianggap berat oleh kebanyakan orang Islam, jadi sedikit yang mengamalkannya. Hal ini dikomentari oleh Imam Az-Zuhri, “Aneh benar keadaan orang Islam, mereka meninggalkan i’tikaf padahal Rasulullah tidak pernah meninggalkannya sejak beliau datang ke Madinah sampai beliau wafat.”
8. Lailatul Qadar
Ada bulan Ramadhan ada satu malam yang istimewa: lailatul qadar, malam yang penuh berkah. Malam itu nilainya sama dengan seribu bulan. Rasulullah saw. amat menjaga-jaga untuk bida meraih lailatul qadar. Maka, Beliau menyuruh kita mencarinya di malam-malam ganjil pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan.
Kenapa? Kerana, “Barangsiapa yang shalat pada malam lailatul qadar berdasarkan iman dan ihtissab, maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” Begitu kata Rasulullah saw. yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Bahkan, untuk mendapatkan malam penuh berkah itu, Rasulullah saw. mengajarkan kita sebuah doa, “Allahumma innaka ‘afuwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘annii.” Ya Allah, Engkaulah Pemilik Ampunan dan Engkaulah Maha Pemberi Ampun. Ampunilah aku.
9. Umrah
Jika anda punya rezeki cukup, pergilah umrah di bulan Ramadhan. Kerana, pahalanya berlipat-lipat. Rasulullah SAW. berkata kepada Ummu Sinan, seorang wanita Anshar, agar apabila datang bulan Ramadhan, hendaklah ia melakukan umrah, karena nilainya setara dengan haji bersama Rasulullah saw. (HR. Bukhari dan Muslim)
10. Bertaubat
Selama bulan Ramadhan, Allah SWT membukakan pintu ampunan bagi seluruh hambanya. Karena itu, bulan Ramadhan adalah kesempatan emas bagi kita untuk bertaubat kembali ke fitrah kita.
11. Zakat Fitrah
Zakat fitrah wajib dibayarkan sebelum hari Ramadhan berakhir oleh umat Islam, baik lelaki-perempuan, dewasa maupun anak-anak. Tujuannya untuk mensucikan orang yang melaksanakan puasa dan untuk membantu fakir miskin.
Itulah beberapa amalan ibadah mulia yang diajarkan oleh Nabi besar kita Rasulullah SAW pada bulan Ramadhan. Semoga kita dapat mengerjakan semua amalan ibadah tersebut dengan niat ikhlas dan mengharap redha HANYA dari Allah SWT. Amiin.


"banyakkan melakukan ibadah, kurangkan melakukan perkara yang sia-sia."
Selamat berpuasa semua. 

syukran..semoga dapat ilmu yang berfaedah =)

Friday, 14 December 2012

lagu : Atas Nama Cinta - UNIC

Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempuna

Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya


Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya

jom nyanyi sama-sama! ;)

syukran..semoga dapat ilmu yang berfaedah =)

Sunday, 18 November 2012

Cara Meninggikan Badan :D

Hari ini saya akan share cara meninggikan badan dengan cepatnya..tips ini saya  dapat daripada blog `seseorang` yang bernama *tutttt*..hehe.nda kenal :D tips ini boleh digunakan sesiapa sahaja samaada lelaki, perempuan, dan lelaki+perempuan..hehe. (gurau) :D



7 cara/tips meninggikan badan :

  1. Tidur dan rehat yang cukup. (7-8 jam)
  2. Makan setiap hari secara teratur.
  3. Beriadah/bersukan secukupnya.
  4. Hindari fikiran stress/tekanan.
  5. Minum susu berkalsium.
  6. Mencukupi gizi dan vitamin harian.
  7. Terus berusaha dan berdoa.

Selamat mencuba! Wassalamualaikum w.b.t.. :) semoga berjumpa lagi.. (Cik umay)

syukran..semoga dapat ilmu yang berfaedah =)

ustaz Azhar Idrus =)




himpunan kata-kata hikmah ustaz Azhar Idrus ^^ :

-"Rasulullah SAW melarang kita memakai cincin di jari hantu kerana menyerupai kaum nabi Lut yang ditenggelamkan oleh Allah SWT"


-"Biar ramai orang datang ke tempat maksiat asalkan kita tiada di sana. Biar sikit orang datang ke majlis ilmu asalkan kita berada di situ"


-"Lelaki kalau dia belum cukup menunaikan solat lima waktu bermakna dia belum layak digelar suami"


-"Berhati-hati memilih hati seseorang. Jangan sampai mencintai orang yang hanya akan menyakiti hati kita"


-"Jangan terlalu sombong kecuali jenazah kita boleh bergolek masuk sendiri ke dalam lubang kubur"


-"Perempuan yang cantik akan membuka 'mata lelaki' tetapi perempuan yang baik akan membuka 'hati lelaki'.."


-"Cuba tutup sebelah telinga. Apa yang anda dengar? Bunyi macam menggelegakkan? itu maknanya anda baru ja dengar 1% api neraka"


-"Allah hadiahkan kita pelangi selepas Allah turunkan hujan. Allah juga pasti hadiahkan kita kegembiraan selepas Allah berikan dugaan"


-"Orang yang tak mahu ikut perintah agama, cuba dulu dengan api dunia sebelum kena api neraka yang sebenarnya"


-"Sesiapa yang telah insaf dia kekasih Allah"


-"Harus bagi seorang lelaki pakai rantai kalau dia merasakan dirinya seekor lembu"


-"Jika seorang bayi tahu dosa yang terjadi dikalangan manusia, pasti dia tidak ingin membesar"


-"Iblis tidak mahu sujud pada nabi Adam bukan pada Allah. Orang yang tidak mahu sujud pada Allah lebih jahat daripada iblis"


-"Perbanyakkan istighfar sebab belum tentu amalan baik kita diterima tetapi sudah tentu dosa-dosa kita diterima"


-"Kita tengok orang pakai jubah, pakai serban dan kita rasa suka. Kita pun akan dapat pahala sebab suka pada pakaian sunnah Rasulullah SAW"


-"Orang yang tidak sembahyang ini lebih jahat dari syaitan"


-"Yang sudah couple tapi akhirnya bernikah, wajib bertaubat juga dosa-dosa couple yang lepas"


-"Perempuan yang suka melayan ramai lelaki tidak sesuai dijadikan isteri"


-"Berdoalah dari sekarang bertemu jodoh dengan orang yang kita minati"


-"Jangan takut kehilangan cinta kerana agama, tetapi takutlah kehilanagn agama kerana cinta"


-"Jika cinta itu seindah ucapan nescaya dunia akan menjadi syurga"


-"Jangan sebab kita tinggi, kita boleh pandang rendah dengan orang lain. Boleh jadi esok lusa dia berkali ganda lebih baik dari kita"


-"Sejahat-jahat dan seburuk-buruk manusia, selagi dia beriman, Allah tetap akan terima amalannya walaupun sedikit"


-"Bila pakia tudung, tutup aurat, jaga tutur kata dan pergaulan, itulah 'make-up' perempuan yang kekal lama"


-"Bila hati kita kotor, kita suka cerita buruk tentang orang"


-"Perempuan yang tidak tutup aurat, sebenarnya dia tidak yakin dengan kecantikan yang Allah bagi. Padahal Allah cipta dia dengan cukup sifat sempurna"


-"Perkahwinan yang paling berkat adalah yang paling murah mas kahwin & paling murah belanja"


-"Cemburu sebenarnya sifat bagi lelaki dan bukannya perempuan"


-"Dekat sekolah awak bertudung, Dekat luar awak tidak pakai tudung. Nampak sangat awak takut dengan peraturan sekolah bukan perintah ALLAH"


-"Usap kepala anak yatim dengan penuh kasih sayang. jika tersentuh 1000 helai rambut mereka, 1000 dosa kecil kita terhapus"


-"Jadilah suami yang penyayang. suami yang baik ialah suami yang menerima kekurangan isteri"


-"Dari keterpaksaan itu, perlahan-lahan kita akan menemukan hikmah dan akhirnya hati kita akan menjadi ikhlas kerana-Nya"


-"Lelaki soleh digalakkan kahwin dengan perempuan yang tidak solehah. Perempuan solehah tidak digalakkan kahwin dengan lelaki yang tidak soleh"


-"Orang yang tidak couple sebenarnya bukan tidak laku. tapi sebab cinta dia limited edition untuk yang halal ja"


-"Hukum bercinta sebelum berkahwin adalah haram kerana bukan dari sunnah Nabi"


-"Solat itu ringan bagi orang yang ambil berat. solat itu berat bagi orang yang ambil ringan"


-"Lagi lama gambar nampak aurat ada di facebook, lagi banyak dosa dicatat dalam buku amalan kita"



syukran..semoga dapat ilmu yang berfaedah =)